Odpovědnost
státu za škodu
V březnu letošního roku byl Parlamentem přijat nový zákon č. 82/1998 Sb., o odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci rozhodnutím nebo nesprávným úředním postupem. Zákon nabyl účinnosti 15. 5. 1998 a nahradil zákon č. 58/1969 Sb.
Podle
nového zákona je možno posuzovat jen rozhodnutí
či úřední postup, která byla vydána nebo který byl učiněn ode dne účinnosti
tohoto zákona. Ostatní případy se budou posuzovat podle předchozí zrušené
právní úpravy.
Smyslem zákona je pokud možno poskytnout občanovi jasně uplatnitelné právo na odškodnění pro případ, že jej stát svým nezákonným rozhodnutím nebo nesprávným postupem poškodí. Oprava odpovědnosti za škodu způsobenou při výkonu veřejné moci byla vyčleněna z OZ a upravena samostatným zákonem z toho důvodu, že škoda při výkonu veřejné moci vzniká z veřejnoprávních vztahů a nikoliv ze vztahů soukromoprávních, které jsou předmětem úpravy OZ. Proti minulé právní úpravě bylo nutno v novém zákoně zohlednit i celky územní samosprávy, které jsou vedle státu též možnými nositeli odpovědnosti.
V
obecných ustanoveních je podrobněji stanoveno, že stát odpovídá za škodu
způsobenou státními orgány, právnickými a fyzickými osobami při výkonu
státní správy, která jim byla svěřena (např. lesní stráž, ředitel školy
atd.), a územně samosprávnými celky při výkonu přenesené státní správy.
Nově byla do zákona zapracována i
odpovědnost státu za činnost notáře při sepisování veřejných listin o právních úkonech a úkonech
notáře jako soudního komisaře.
Škoda
podle zákona může být způsobena, stejně jako podle minulé právní úpravy,
dvojím způsobem, buďto nezákonným rozhodnutím, anebo nesprávným úředním
postupem. V případě náhrady škody způsobené nezákonným rozhodnutím
zákon stanovuje podmínky, za kterých je možno se domáhat
náhrady
škody. První podmínkou vzniku nároku na náhradu škody je využití všech
řádných i zákonných opravných prostředků. Podmínka je změkčena
ustanovením, že v případech hodných zvláštního zřetele tyto opravné
prostředky vyčerpány být nemusí. Další podmínkou je zrušení pravomocného
rozhodnutí pro jeho nezákonnost příslušným orgánem. Rozhodnutím tohoto
orgánu je soud rozhodující o náhradě škody vázán. I tato podmínka však
neplatí vždy, neboť byla-li škoda způsobena nezákonným rozhodnutím (např.
§74 a 102 OSŘ) vykonatelným bez ohledu na právní moc, je možno nárok
uplatnit i tehdy, pokud bylo zrušeno nebo změněno na základě
řádného opravného prostředku.
Zákon
obsahuje zvláštní úpravu odpovědnosti za škodu způsobenou rozhodnutím o
vazbě, trestu či ochranném opatření. Důležité je zmínit, že právo na
náhradu škody může vzniknout rozhodnutím o vazbě i v tom případě, že
takové rozhodnutí nebylo nezákonné. Veškeré nároky na náhradu škody způsobené
nezákonným rozhodnutím či rozhodnutím o vazbě či trestu je třeba nejprve
uplatnit u orgánu jednajícího jménem státu (Ministerstvo spravedlnosti), a
teprve po uplynutí lhůty 6 měsíců, pokud příslušný orgán nárok plně
neuspokojí, je možno se obrátit na soud. Zcela nepochybně však zákon
stanoví, že poškozený, který tímto zákonem stanoveným způsobem uplatňuje
svůj nárok u státního orgánu, nemá nárok na náhradu nákladu právního
zastoupení, které mu vznikly v souvislosti s projednáváním tohoto nároku.
Stát je rovněž odpovědný za škodu způsobenou nesprávným úředním
postupem. O nesprávný úřední postup jde v případě nečinnosti příslušných
orgánů, které neučiní úkon nebo nevydají rozhodnutí ve stanovené lhůtě.
U náhrady škody takto způsobené je možné se obrátit rovnou na soud.